A gyújtógyertya ellenőrzése

 
 

 

 

Szemrevételezéskor a legkülönfélébb rendellenességeket fedezhetjük fel a gyújtógyertyán. A következőkben ismertetjük ezek egyes fajtáit, feltárjuk lehetséges kiváltó okaikat, valamint sorra vesszük várható hatásaikat és a hiba elhárításához szükséges teendőket.

Normális állapot
A minimális hézag, valamint a szigetelőcsúcs szürkésfehér-szürkéssárga, esetleg őzbarna elszíneződése arra utal, hogy megfelelő a motor beállítása és a gyertya hőértéke.

 Description: D:\DecosGarage\tökökm\A gy%C3%BAjt%C3%B3gyertya ellen%C5%91rz%C3%A9se - Magazin - Motorrev%C3%BC_elemei\S10_1.jpg

Description: D:\DecosGarage\tökökm\A gy%C3%BAjt%C3%B3gyertya ellen%C5%91rz%C3%A9se - Magazin - Motorrev%C3%BC_elemei\S10_2.jpg 

Koromlerakódás
Finom fekete koromréteg fedi a szigetelőcsúcsot, az elektródákat és a gyertyaházat.
Lehetséges ok: rosszul beállított keverékarány, túlságosan dús keverék, erősen szennyezett légszűrő, hibásan működő szívató, javarészt rövid szakaszokon használják a motorkerékpárt, túl hideg vagy alacsony hőértékű a gyertya.
Hatása: a kúszóáram miatt nehézkessé válik a hidegindítás, egyenetlen lesz a gyújtás. Ennek következtében elégetlen üzemanyag juthat a katalizátorba, és károsíthatja azt.
Teendő: be kell állítani a keverékarányt és a szívatót, ellenőrizni kell a légszűrőt.

Megolvadt elektródák
Karfiolos elektródák, esetleg gyertyaidegen anyagok kicsapódása.
Lehetséges ok: túlhevülés, izzás – például korai gyújtás – miatt égési maradványok az égéstérben, meghibásodott szelepek vagy gyújtáselosztó, rossz minőségű üzemanyag, nem előírásszerűen meghúzott gyújtógyertya.
Hatása: a teljes leállás (motorkárosodás) előtt érezhetően csökken a motor teljesítménye.
Teendő: ellenőrizni kell a motort, a gyújtást és a keverékképzést. Ki kell cserélni a gyertyát és az előírt nyomatékkal kell meghúzni az újat.

 Description: D:\DecosGarage\tökökm\A gy%C3%BAjt%C3%B3gyertya ellen%C5%91rz%C3%A9se - Magazin - Motorrev%C3%BC_elemei\S11_4.jpg

Description: D:\DecosGarage\tökökm\A gy%C3%BAjt%C3%B3gyertya ellen%C5%91rz%C3%A9se - Magazin - Motorrev%C3%BC_elemei\S10_4.jpg 

Mázasodás
Helyenként barnássárga, esetleg zöldes mázréteg alakul ki a szigetelőcsúcson.
Lehetséges ok: hamuszerű lerakódás képződik a benzinben és a motorolajban lévő adalékanyagokból.
Hatása: ha hirtelen nagy terhelést kap a motor, megolvad, és elektromos vezetővé válik a lerakódás.
Teendő: pontosan be kell állítani a keverékképző rendszert.

Megolvadt középelektróda
Megolvad a középelektróda, buborékos, szivacsos szerkezetű lesz a szigetelőcsúcs.
Lehetséges ok: túlhevülés, izzás – például korai gyújtás – miatt égési maradványok az égéstérben, meghibásodott szelepek vagy gyújtáselosztó, rossz minőségű üzemanyag, alacsony hőértékű vagy nem előírásszerűen meghúzott gyújtógyertya.
Hatása: egyenetlen gyújtás, teljesítménycsökkenés.
Teendő: ellenőrizni kell a motort, a gyújtást és a keverékképzést, valamint azt, pontos nyomatékkal lett-e meghúzva a gyertya. Adott esetben megfelelő hőértékű új gyertyára kell cserélni.

 Description: D:\DecosGarage\tökökm\A gy%C3%BAjt%C3%B3gyertya ellen%C5%91rz%C3%A9se - Magazin - Motorrev%C3%BC_elemei\S11_1.jpg

Description: D:\DecosGarage\tökökm\A gy%C3%BAjt%C3%B3gyertya ellen%C5%91rz%C3%A9se - Magazin - Motorrev%C3%BC_elemei\S_10_1_4.jpg 

Lerakódás
Erőteljes lerakódás képződik a szigetelőcsúcson és a testelektródán a benzinben és a motorolajban lévő adalékanyagokból. Salakszerű réteg alakul ki a felületen (olajkoksz).
Lehetséges ok: ötvözetalkotó anyagok maradhatnak vissza – főleg a motorolajból –, melyek aztán lerakódnak az égéstérben és a gyújtógyertyán.
Hatása: teljesítménycsökkenést és motorkárosodást előidéző gyertyaizzáshoz vezethet.
Teendő: ellenőrizni kell a motor beállításait, adott esetben át kell állni másfajta olajra.

Olajfilm
Vékony, fekete olajréteg vonja be a szigetelőcsúcsot, az elektródákat és a gyertyaházat.
Lehetséges ok: túl sok az olaj az égéstérben, túl van töltve a motorolaj, erősen kopottak a dugattyúgyűrűk, a hengerperselyek és a szelepvezetékek.
Hatása: egyenetlen gyújtás vagy akár gyertyarövidzárlat, teljes működésképtelenség.
Teendő: a motor ellenőrzése, helyes üzemanyag-olaj arány beállítása.

 Description: D:\DecosGarage\tökökm\A gy%C3%BAjt%C3%B3gyertya ellen%C5%91rz%C3%A9se - Magazin - Motorrev%C3%BC_elemei\S10_3.jpg

Description: D:\DecosGarage\tökökm\A gy%C3%BAjt%C3%B3gyertya ellen%C5%91rz%C3%A9se - Magazin - Motorrev%C3%BC_elemei\S11_2.jpg 

Szigetelőcsúcs-törés
Darabok törnek le a szigetelőcsúcsból.
Lehetséges ok: szakszerűtlen kezelésből eredő mechanikai sérülés. Kezdeti stádiumában általában csak hajszálrepedésként észlelhető. Szélsőséges esetben – főleg túlzottan hosszú üzemeltetés esetén – akár szét is robbanhat a szigetelőtest, ha lerakódás alakul ki a szigetelőcsúcs és a középelektróda között.
Hatása: egyenetlen gyújtás, olyan helyekre ugrik át a gyújtószikra, ahová nem jut el biztonsággal a friss keverék, kopogó motorhang.
Teendő: ki kell cserélni a gyertyát.

Erőteljes elektródakopás
Szemmel láthatóan nagyon megfogyatkozott a közép- és/vagy a testelektróda.
Lehetséges ok: kikezdték őket a benzinben és a motorolajban lévő agresszív adalékanyagok, lerakódás következtében kedvezőtlen áramlási viszonyok alakultak ki az égéstérben, túlhevülés, nem megfelelő gyújtógyertya.
Hatása: egyenetlen gyújtás – főleg gyorsításkor (nem képes áthidalni a gyújtófeszültség a nagy hézagot), nehézkes indítás, kopogó motorhang.
Teendő: ki kell cserélni a gyertyát.

 Description: D:\DecosGarage\tökökm\A gy%C3%BAjt%C3%B3gyertya ellen%C5%91rz%C3%A9se - Magazin - Motorrev%C3%BC_elemei\S11_3.jpg

1077